ربات هوشمند پوکر در رقابت با انسان پیروز شد

پیروزی ربات هوشمند پوکردر مقابل با انسان

ربات هوشمند که بازی پوکر را انجام میداد در کشور آمریکا توانسته در مقابل ۵ حریف در پوکر به پیروزی دست پیدا کند. این ربات که مخصوص بازی پوکر آماده سازی شده است  این ربات هوشمند پلوریبوس نام دارد و توانسته در یک بازی ۶ نفره تگزاس هولدم  بدون محدودیت، تمامی رقبای خود را شکست دهد.  این پروزی را میتوان  اولین باربر شمرد که هوش مصنوعی توانسته در یک بازی با حضور بیش از دو بازیکن به پیروزی برسد.

جولیان توگلیوس از دانشگاه نیویورک که بروی بازی با هوش مصنوعی کار می‌کند در این رابطه می گوید: افزایش تعداد بازیکنان از دو نفر به ۶ نفر، اتفاق بسیار بزرگی بود. در حقیقت یک اتفاق بزرگ رخ داده است. اینکه ربات بتواند به صورت همزمان با چند نفر بازی کند، چیزی نیست که به راحتی در دسترس علم حاضر باشد.تیمی که ربات پلوریبوس را ساخته، پیشتر توانسته بود یک ربات دیگر به اسم لیبراتوس را بسازد که در بازی پوکر حرفه ای با دو رقیب موفق به پیروزی شده بود. آنها با با ایجاد ارتقا و توسعه لیراتوس، موفق شدند پلوریبوس را طراحی کنند، رباتی که به انجام محاسبات کامپیوتری کمتری برای پیروزی در بازی ها نیاز دارد. نوام براون از دانشگاه نارنژی ملون پیتسبرو از ایالت فیلادلفیا، که از محققین ربات فیسبوک بوده و روی پروژه پلوریبوس نیز کار کرده گفت: در طول ۱۲ روز و با ۱۰ هزار دست مختلف، پلوریبوس توانسته ۱۵ بازیکن حرفه ای پوکر را شکست دهد. خیلی از محققین هوش مصنوعی بر این باور بودند که ساخت چنین رباتی ممکن نخواهد بود.

دیگر ربات‌هایی که توانسته اند انسان را در بازی ها شکست دهند ، مثل لیبراتوس و دیپ مایندز گو نشان داده اند که آنها در بازی های دو نفره موفق هستند. در چنین بازی‌هایی همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد و تئوری های بازی می‌تواند استراتژی خوبی را برای شما تعریف کنند.  ولی این تئوری ها در سناریوهایی که چندین رقیب با یکدیگر رقابت می‌کند و شرایط برد و باخت نامشخص است و در واقع هیچ بازنده از پیش تعیین شده ای در این بازی ها وجود ندارد. در یک بازی پوکر چند نفره، پلوریبوس گامی بلند رو به جلو برمی‌دارد که برای ساخت نسل‌های آینده ربات ها بسیار حیاتی و مهم است.

پلوریبوس میلاردها دست با خودش پوکر بازی کرد و یک استراتژی مشخص برای بازی ها اتخاذ کرد. در هر مقطع از بازی، او شرایط را با دستی که پیشتر مشابهش را بازی کرده مقایسه می‌کند و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده اوضاع را بررسی می‌کند. او سپس تصمیم می‌گیرد که آیا می‌توان شرایط را بهبود بخشید یا نه. از آنجا که او بازی را خودش یاد گرفته و انسانی به او تدریس نکرده، تصمیماتی می‌گیرد که انسان‌ها کمتر به سراغ آن می‌روند.

موفقیت پلوریبوس در اثرگذاری آن است. وقتی شروع به بازی می‌کند، دو سی پی یو در آن شروع به کار می‌کنند در حالی که برای مثال در دیپ مایندز گو، نزدیک به ۲ هزار سی پی یو فعالیت دارند و در لیبراتوس، ۱۰۰ سی پی یو فعالیت می‌کنند. وقتی پلوریبوس با خودش بازی می‌کند، هر دست تقریبا ۲۰ ثانیه طول می‌کشد، شاید ۲ برابر سریعتر از هر بازیکن حرفه ای.

بازی ها راهی فوق العاده برای بررسی هوش مصنوعی هستند زیرا ربات ها می‌توانند انسان را شکست دهند و به عنوان ابرانسان در بین ما شناخته شوند ولی براون معتقد است که ربات‌ها از حد و مرز خود بیرون زده اند. او گفت: این آخرین چالش باقی مانده در پوکر بود.با این حال، تاگلیوس معتقد است که هنوز مرزهای ناشناخته ای برای فتح در زمینه ربات‌ها و بازی ها وجود دارد. او گفت:” هنوز مناطق ناشناخته ای در این رابطه هستند.”  ربات‌های کمی توانسته اند در بیش از یک بازی به موفقیت برسند که این به توانایی فنی ربات هم بستگی دارد.

تا به امروز این ربات‌ها بوده اند که بازی ها را از انسان ها یاد می گرفتند و آن را در خود پیشرفت داده اند. یکی از مهم ترین خصوصیت آنها این است که تصمیماتی را مورد بررسی قرار می‌دهند که انسان‌ها کمتر به سراغ آن می‌روند. این عدم تمایل انسان‌ها ممکن است از روی اتفاقاتی باشد که در گذشته برایشان رخ داده و همین باعث می‌شود از بعضی تصمیم گیری ها دور شوند ولی برای رباتی که دچار چنین محدودیتی نیست، استفاده از این تصمیم گیری می‌تواند بازی را برایش عوض کرده و شرایط را به کل تغییر دهد.

حال باید منتظر ماند و دید ساخت ربات های بیشتر که در بازی ها با انسان مشارکت می‌کنند و اغلب موفق به کسب پیروزی خواهند شد، چه اثری در بازی‌های مختلف از جمله پوکر خواهد داشت و آیا روزی می‌رسد که ربات‌ها بتوانند روش های جدیدی در بازی کشف کنند و به انسان آموزش دهند یا نه.

چگونه یک پوکر باز حرفه‌ای می‌تواند اسپانسر پیدا کند
خواندن مقاله
مقالات بیشتر
بازی نقدی دن اسیمت و دارن الیاس
بازی دن اسیمت و دارن الیاس